Tuesday 2 October 2018

APA SALAHNYA "CHALK AND TALK"?

     "Apa salahnya "chalk and talk" dalam pengajaran dan pembelajaran?  Persoalan yang sering diajukan oleh guru-guru apabila berbicara tentang Pembelajaran Abad ke-21 (PAK21).
     Sebenarnya "chalk and talk" itu tidak salah sekiranya guru-guru memilih untuk menggunakan kaedah tersebut tetapi apa yang perlu mereka tahu adalah bagaimana cara "chalk and talk" itu  digunakan dalam abad ini. Sebelum mengulas lanjut perihal "chalk and talk" ini, adalah lebih baik untuk memahami apa yang dimaksudkan dengan "chalk and talk".
     
Sumber: https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/chalk-and-talk

     Definisi "chalk and talk" seperti di atas menjelaskan bahawa ia merupakan satu kaedah yang formal dalam proses pengajaran yang tumpuannya kepada papan hitam dan suara guru. Menurut definisi itu juga, ia bertentangan dengan aktiviti yang berpusatkan murid.
    Semasa sesi perbincangan bersama Rektor UIAM, Prof. Tan Sri Dato' Dzulkifli Abdul Razak pada 23 Ogos 2018 yang lalu di pejabat beliau, apabila ditanya tentang kaedah "chalk and talk" ini, beliau memberi satu perspektif yang baharu.  Beliau berpendapat kaedah itu sangat relevan dengan PAK 21. 


Perkongsian oleh Prof. Tan Sri Dato' Dzulikfli Abdul Razak, Rektor Universiti Islam Antarabangsa (UIA)

     Jika sebelum ini, "chalk and talk" dikaitkan dengan papan hitam dan suara guru, sekarang ini "chalk and talk" itu perlu berubah posisinya. Papan hitam sudah bertukar menjadi papan putih dikebanyakan sekolah, dan sudah ada juga papan yang berbentuk maya. "Marker pen" sudah mengambil tempat kapur-kapur yang pernah memutih tangan dan pada kain atau seluar biru murid. Rentetan perubahan yang berlaku pada abad ini, maka suara yang "besar" itu juga perlu bertukar kepada suara yang "kecil" iaitu suara murid. Guru perlu berada di belakang sedangkan murid perlu berada di hadapan.  Hatta, mereka perlu mendominasi pada setiap masa. Secara automatiknya, pembelajaran berasaskan aktiviti yang berpusatkan murid akan berlaku. Pengajaran dan pembelajaran (PdP) telah sedikit demi sedikit memberi ruang kepada Pembelajaran dan Pemudahcaraan (PdPc). Ini membawa maksud guru memudahcara kepada pembelajaran murid.  

No comments:

Post a Comment